Dag 11 och 12 – Vårt första möte med Afrika!

Ankomstplanen

Vi lade till i Tanger, Marocko på kvällen d. 24 oktober. Tanken var att vi skulle gjort en plan för vår första kväll och natt i Marocko. Så blev det inte helt. Men någon timme innan vi ankom till Tanger kollade vi in kartan och bestämde oss för att köra till en camping i Tetoun, ca 30 km från färjeläget i Tanger.

Det var alltså med en spontan plan och stor spänning, vi körde i land i Marocko. Tull, passkontroll osv gick snabbt, vi hade förväntat en del köande och frågor. Till Haralds förtjusning var det några unga män som flydde över det höga stängslet i hamnen och det blev polisbiljakt. En av “tjuvarna” stannade ca 1 m från honom (fast med ett högt stängsel mellan) och gjorde tummen upp och blinkade med ena ögat. Egentligen ganska odramatiskt men det gjorde stort intryck på Harald.

Efter 45 minuters körning ankom vi till Tetoun, trötta och redo att fälla upp tältet för natten. MEN. De koordinater vi hade till campingen visades på GPSen som en punkt i Gibraltar. Vi befann oss alltså i rätt stad, hade ingen adress och våra koordinater var till ingen nytta. På bästa skolfranska och gott mod började jag fråga om väg. Alla var hjälpsamma men ingen hade hört talas om någon campingplats. Vi insåg snart att det var lönlöst att köra runt på måfå. Tur vi båda är snabba beslutstagare. Ut på den stora vägen och vidare mot Chefchouen!

Redan efter 1 timme i Marocko bröt vi alltså en av våra tänkta regler: vi körde i totalt mörker. Nåväl, barnen somnade och vägarna var stora och upplysta. Efter ytterligare en timme i bilen ankom vi til Chefchouen där vi enkelt hittade campingen.

Chefchouen

Vi stannade två nätter på campingen i Chefchouen. Den ena dagen besökte vi Chefchouens azurblåa medina. De små gränderna var som en sagovärld! Harald tittade med stora ögon på berget som tornade upp sig bakom staden. Han ville bestiga det! “Moster Tove, faster Lotta och kusin Ellinor klättrar ju, jag vill också vara bergbestigare!” När vi vuxna konstaterat att man kunde köra halvvägs med 4×4 bestämde vi att det fick bli projekt för förmiddagen dag 2 i Chefchouen.

Chefchouens blåa medina i förgrunden och berget i bakgrunden!

Nu kör vi vidare söderut!

2 tankar på “Dag 11 och 12 – Vårt första möte med Afrika!

1. nils-åke hansson

Appen Campercontact-app har även Marocko i sig. Allt löser sig det vet jag MEN resten av resan hur hittar ni sovplatser då. Berätta. Skulle vara kul om ni ville lägga ut koordinater där ni övernattar. nu i Afrika.

Gilla

Svara
    1. familjenmarken Inläggets författare

Hej Nils-Åke. Vi har planer på att lägga upp ett inlägg med koordinaterna på våra sovplatser, så det kommer:-). Om man är verkligt intresserad kan man gå in på kartan över vår position och kolla in var vi stannat. Då får man både position och höjd över havet på samtliga lägerplatser.